Jak bezboleśnie zacząć zdrowo się odżywiać?

Lekarze i dietetycy biją na alarm, że źle się odżywiamy i jest to przyczyną wielu groźnych chorób cywilizacyjnych. Zaczynasz się nad tym zastanawiać i postanawiasz zacząć zdrowo się odżywiać. Jak to zrobić?

Co oznacza „zdrowe odżywianie”?

Określenie to nie do końca jest precyzyjne i nie da się go zdefiniować na stałe. To głównie dlatego, że naukowcy stale badają wpływ żywności na zdrowie człowieka i piramida żywienia ulega co jakiś czas zmianie. Najpierw nasycone kwasy tłuszczowe były złe, bo podwyższały cholesterol, podobnie jak jajka. Teraz okazuje się, że tłuszcze zwierzęce i jaka nie mają większego wpływu na poziom cholesterolu.

Znam prawie osiemdziesięcioletniego mężczyznę, który od kilkunastu lat regularnie (dzień w dzień) zjada jajecznicę na maśle z 4 jaj, na obiad wywar z jarzyn, na kolację kasza gryczana, do tego sporo owoców sezonowych. Trudno nazwać taką dietę zdrowym odżywianiem, ale jemu akurat służy. Nadal jest aktywny zawodowo i nie uskarża się na żadne większe dolegliwości.

Najczęściej zdrowe odżywianie oznacza wyeliminowanie z diety produktów wysoko przetworzonych i zastąpienie ich wyrobami wytwarzanymi metodami tradycyjnymi. Ograniczyć należy także słodycze i słodkie napoje. Dietetycy zalecają także spożywanie 5 posiłków w regularnych odstępach. Godziny ich spożywania należy dostosować do indywidualnego trybu życia. Nie wszyscy mogą zjeść śniadanie o 7 rano i kolację o 18.

Jak zacząć zdrowo się odżywiać?

W internecie jest wiele porad jak zacząć zdrowo się odżywiać. Jedni radzą pozbycie się z szafek i lodówki wszystkich niezdrowych produktów i zastąpienie ich zdrowymi. To jak skok na głęboką wodę, nikt tą metodą nie nauczy się pływać.

Lepszym sposobem jest robienie postępów małymi krokami, dzięki temu wytworzymy trwałe nawyki. Poza tym metoda ta pozwala na stopniowe przyzwyczajanie się do nowych smaków. Jeśli nie lubisz wody mineralnej to na początek słodkie soki możesz zastąpić wodą smakową lub dodać do wody kilka listków mięty i trochę soku z cytryny.

Ograniczaj stopniowo ulubione potrawy wysokokaloryczne, nie musisz nagle z nich rezygnować, tłusty boczek zastępuj chudą szynką. Stopniowo ograniczaj słodzenie kawy i herbaty, na koniec poznasz ich prawdziwy smak.

Stopniowo w diecie zwiększaj udział warzyw i owoców, ale nic na siłę, wybieraj te które lubisz, przecież nie musisz jeść wszystkich.

Nagłe przejście na zdrowe odżywianie, podobnie jak restrykcyjne diety odchudzające powodują szybkie zniechęcenie i najczęściej kończą się niepowodzeniem.

Redakcja aquabath.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *